EREĞLİ´DE İKİ ENGELLİNİN OTOBÜSE ALINMADIĞI İDDİA EDİLDİ

gundemeregli.com-Ereğli´de iki gün önce Ereğli Belediyesi’ne bağlı özel halk otobüsü şoförünün kendilerini azarlayarak otobüse almadığını iddia eden iki engelli anne, bu duruma tepki gösterdi. Halk Otobüsleri Kooperatifi yöneticileri ise yolculara kötü davranışta bulunan şoförlere gerekli cezayı vereceklerini söyledi.
Kdz. Ereğli ilçesinde doğuştan fiziksel engelli Doğuş Karataş ile Furkan Sevim’in şehir içi yolcu taşımacılığı yapan otobüse alınmamasına iki engellinin ailesi ile Fiziksel Engelliler Derneği tepki gösterdi. Geçtiğimiz Salı günü sabah saatlerinde oğlu Doğuş’u sahilde gezdirmek için otobüse binmek istediğinde şoförün tepkisi ile karşılaştığını, akşam ise otobüse bindirilmediğini söyleyen anne Gülcan Karataş, evlerine taksi tutarak gitmek zorunda kaldıklarını anlattı. Engelli annesi Gülcan Karataş özel araçları olmadığı için otobüslere binmek zorunda kaldıklarını ancak kendilerine sürekli kötü muamelede bulunulduğunu dile getirdi.

“ÇOCUĞUMU GEZDİRMEYE GÖTÜREMEZ OLDUK”
Karataş, Salı günü yaşadığı olayla ilgili olarak, “Biz çocuklarımızı sahilde gezdirmek amaçlı otobüslerle çarşıya getirmek istedik. Giderken zaten zorluk çıkarttılar bize. Arabalara 2 tane almak zor oluyor falan diye. Zorla aldılar. Gezdik akşam 20.30 sularında dönecektik. Tekrar durağa kadar geldik, bizi duraktan almaları rahat olsun diye. Geldik, durakta bu sefer aynı şoför. Tabi bize ‘Ben sizi tekrar alamam, sizinle uğraşamam. Gündüz de beni bir sürü uğraştırdınız. Ancak tek tek alabilirim, başka türlü alamam sizi’ dedi. Biz dedik ki; ‘Bize bir kolaylık gösterin, burada bu saat oldu, kaldık. Karanlık oldu zaten.’ ‘Siz bu saate niye kaldınız?’ İşte hani hesap sorar gibi yani, bu saate kadar niye kaldınız? Neden böyle oldu? Biraz tabi tartışma oldu. Sonra biz ‘tamam o zaman biz binmiyoruz’ dedik. Taksi durağı vardı orada taksilere bindik ayrı ayrı araçlarla. Evimize saat 22.00’de gidebildik. Öyle bir sıkıntı yaşattılar. Ben 8 seneden beri çarşıda oturdum. Çarşıdan başka yere taşındım ve 4 sene oldu. 4 senedir de ben çocuğumu böyle otobüslerin zorluk çıkartması yüzünden bir yere gezmeye götürmek olmuyor, yani şansımız yok. Bu şekilde bir avantajımız yok” diye konuştu.

“BİZİ ÇARŞIYA PAZARA ÇIKMAKTAN KÜSTÜRDÜLER”
Arkadaşı Gülcan Karataş ile birlikte aynı sıkıntıyı yaşadığını belirten doğuştan engelli Furkan Sevim’in annesi Habibe Yıldız ise otobüs şoförlerinin bu tür davranışları ile kendilerini çarşıya-pazara inmekten küstürdüğünü söyledi. Çarşıya her inişinde ağlayarak evine döndüğünü söyleyen gözü yaşlı anne Habibe Yıldız, “Biz birlikteydik zaten, beraber yaşadık. Bundan 2 sene önce bu derneğe araba almak için geleceğim zaman da bir bayram arifesi beni yine otobüse almak istemediler. Zabıtaya falan dilekçe yazıp şikayette bulundum; ‘bize zorluk çıkarıyorlar, her çarşıya çıktığımızda bizleri ağlatıyorlar, üzüyorlar’ diye. Salı günü aynı olayları tekrar yaşadık. İmkanlarımız yok, kendi özel aracımız yok. Mecburen otobüslerle gidip gelmek zorundayız. Ama bizi her seferinde ağlatıyorlar. Yani küstürdüler bizi. Çarşıya pazara çıkmaktan küstürdüler. 53 yaşındayım, her seferinde ağlayarak eve dönüyorum. Zaten bizler gözümüzün yaşı hiç kurumayan insanlarız. Bu zorluklar da daha çok zorumuza gidiyor” dedi.
Gazetecilerin konuyla ilgili savcılığa suç duyurusunda bulunup bulunmayacaklarına ilişkin sorusu üzerine Habibe Yıldız şunları söyledi: “Aklım ermez ama sizler böyle öncülük yaparsanız ne gerekiyorsa yaparım. Artık çok canımızı yaktılar.”

ŞENTÜRK: “EREĞLİ’NİN AYIBI VE YÜZKARASI”
Kdz. Ereğli Fiziksel Engelliler Derneği Başkanı İsmail Şentürk ise engelli ailelerin maruz kaldığı davranışların tahammül sınırlarını aştığını söyledi. Engelli ailelerin yaşadığı bu sorunun Ereğli’nin ayıbı ve yüzkarası olduğunu savunan Şentürk, bugün kendi başına gelen olayların yarın kötü davranışta bulunan şoförlerin de başına gelebileceği uyarısında bulundu. Şentürk gazetecilere yaptığı açıklamada şunları kaydetti:
“Ben burada temsil ettiğimiz insanlar adına, engeliler adına bu konunun muhataplarına buradan sesleniyorum; bugün günlerden Perşembe, ayın 12’si. Önümüzdeki Perşembe ayın 19’una kadar kendilerine bu konuda bu sorunun çözümüyle alakalı adım atmaları için müsaade veriyoruz. Aksi takdirde biz önümüzdeki Perşembe günü Türkiye Cumhuriyeti Başsavcılığı’na 100’e yakın engeliler olarak şikayet dilekçesi vereceğiz. Haklarında suç duyurusunda bulunacağız. Ondan sonra kendileri düşünsünler. Biz bu konuya daha fazla sabır göstermek durumunda değiliz. Türkiye Cumhuriyeti’nin engellilere tanımış olduğu bu hakkı kimsenin gasp etmesine müsaade etmeyeceğiz. Hiç kimse Türkiye Cumhuriyeti’nin yasalarının üzerinde değildir.”

AV. TAYYAR KARTAL: “ENGELLİ AİLELERİMİZE DESTEĞE HAZIRIZ”
Engelli ailelerin basın açıklamasına destek veren Zonguldak Barosu Kdz. Ereğli Temsilcisi Av. Tayyar Kartal da yapılan davranışın suç olduğunu söyledi. Hiçbir kurum ve kişinin herhangi bir vatandaşa ayrımcılık yapamayacağını hatırlatan Kartal, engellilerin negatif ayrımcılıktan ziyade pozitif ayrımcılığa tabi olmaları gerektiğini belirtti. Engelli ailelere yapacakları her türlü hukuksal mücadelede destek olmaya hazır olduklarını belirten Kartal, yapacakları suç duyurusu hakkında da iki engelli aileye yardım edeceklerini dile getirdi.

“YOLCUYA KÖTÜ DAVRANAN ŞOFÖR GEREKEN CEZAYI ALACAK”
Kdz. Ereğli’de şehir içi yolcu taşımacılığı işini yürüten otobüslerin bağlı olduğu Çilek Halk Otobüsleri Kooperatifi Başkanı Çetin Çimen ise, iki engelli ailenin yaşadığı sorunla ilgili gerekli incelemeyi yaparak, cezai işlem uygulamaya hazır olduklarını söyledi. Halk Otobüsleri Kooperatifi olarak engellilere her zaman yardımcı olmak için ellerinden geleni yaptıklarını, talep etmeleri halinde özel araç dahi gönderebileceklerini ifade eden Çimen “Bugün herkes bir engelli adayıdır. Biliyorsunuz biz onları aşağıladığımız için ya da kötü davrandığımız için bunlar yaşanmıyor. Ama biz burada 115 kişilik bir aileyiz. 115 kişiden illaki tartıştığı insanlar çıkacaktır. Şunu da ifade edeyim; şimdi biz birinci engelli arabasını aldık. Bunun orada kilitleme yeri var hareket etmesin diye. İkinci arabayı aldığımız zaman bunun kilit sistemi de yok. Kendine zarar verecek gibi uygunsuz durumlar olacaktır. Bu yüzden biz ikinci arabayı almakta sıkıntı çekiyoruz. Yoksa inanın bize talep etsinler ‘şurada hastamız var’ diye, biz onu özel arabayla alıp istediği yere seyahat ettirelim. Bunda hiçbir sıkıntımız yok. Bizim cezai müeyyidelerimiz son sistem işliyor. Bir boşluk oldu biliyorsunuz bu seçim döneminde. Biraz istismar oldu bu konuda. Ama bizim cezai konularımız tüm hızıyla devam ediyor. Hiçbir değişiklik yok. Yolcuya kötü davranan şoförlerimiz gereken cezayı alacaklardır” dedi.